Wednesday, January 10, 2024

BOLEHKAH SEPUPU JADI WALI NIKAH?

Wali nikah adalah rukun kepada nikah menurut pandangan Jumhur KECUALI pandangan Imam Abu Hanifah. Wali bukanlah syarat sah kepada nikah menurtnya.

Pandangan Jumhur adalah berdasarkan hadis berikut:

 أيما امرأة نكحت بدون إذن وليها فنكاحها باطل

Dalam hadis disebutkan juga:

(لا نكاح إلا بولي ) 

رواه أبو داود (2085) والترمذي (1101) وصححه الألباني في صحيح الترمذي .


Urutan keutamaan wali-wali nikah tidak sama antara mazhab:

Bagi mazhab Syafie, urutan keutamaannya adalah seperti berikut:

  1. Bapa
  2. Datuk
  3. Ayah kepada Datuk
  4. Saudara lelaki seibu sebapa
  5. Saudara lelaki Sebapa
  6. Anak saudara lelaki seibu sebapa dan ke bawah
  7. Anak saudara lelaki sebapa dan ke bawah
  8. Pakcik sebelah bapa dan ke bawah
  9. Semua asobah*  sama macam dalam pewarisan pusaka.

*Maksud Asobah ialah kerabat lelaki sebelah bapa

*Pakcik sebelah ayah ( Disebut Ammu dalam bahasa Arab) adalah wali nikah yang muktabar. 

*Pakcik sebelah ibu (disebut Khal dalam bahasa Arab) tidak layak menjadi wali sama sekali.

  • Wali hendaklah seorang yang baligh. Tidak kisah jika umur wali lebih muda daripada yang hendak diwalikannya.
  • Jika semua wali tiada atau ada tidak tak layak disebabkan sebab-sebab syarak, barulah berpindah kepada wali Hakim.
  • Anak-anak pakcik (sebelah bapa) adalah termasuk orang yang boleh jadi wali walaupun mereka adalah dikira mahram kepada perampuan  sepupu mereka yang mahu menikah itu.
*Perlu diingat, hanya jalur pakcik sebelah bapa sahaja yang layak menjadi wali. Pakcik jalur sebelah ibu tidak sama sekali.
  • Sifat Fasiq yang ada pada wali tidak menggugurkan haknya untuk menjadi wali kecuali kefasikan yang menimbulkan mudharat kepada peempuan itu seperti dia mahu mengahwinkan perempuan dengan ornag yang fasik sepertimya.

Seorang wali tidak boleh menghalang pernikahan wanita dengan pasangan yang kufu untuknya. Jika dia menghalang, maka perbuatan itu disebut "Al'dhlu" ( العضل   ). Ia adalah diharamkan dalam agama. Firman Allah SWT:

(وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذَلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ) 
البقرة/232


Namun, soal mengatakan wali itu "'adhal" atau tidak masih persoalan subjektif. Jika berlaku khilaf dan wali tidak mahu menikahkah wanita di bawahnya, maka sebahagian fuqaha mengatakan bahawa kewlaian itu tidak boleh berpindah kepad wali yang lain berikutnya. Ia berpindah kepada wali hakim untuk menyelesaikannnya.

Ada kalangan fuqaha' menetapkan syarat dalam menuduh wali itu mu'adhol iaitu ada berlaku halangan berulangan sebanyak 3 kali:


Rujuk: Islamqa





No comments:

Post a Comment