Thursday, October 31, 2024

Apakah yang dimaksudkan dengan TADLIS dalam Ilmu Hadis?

 TADLIS ialah perbuatan menyampaikan riwayat hadis dari seseorang seolah-olah perawi itu mendengar daripada seseorang itu padahal dia tidak mendengarnya sedangkan lafaz yang digunakan boleh membawa sangkaan (waham) bahawa perawi itu benar-benar mendengar dari seseorang.

Seperti kata seornag perawi hadis: Daripada Si Fulan....Si Fulan telah berkata....

TADLIS ada dua jenis iaitu:

  • Tadlis Isnad
Iaitu meriwayatkan hadis dari seseorang (menggunakan lafgaz Daripada si fulan/ telah berkata Si filan) yang ditemuinya atau sezaman dengannya sedangkan hadis itu tidak didengari daripanya tetapi boleh menimbulkan sangkaan (IHAM) bahawa dia mendengar daripadanya. Lalu amtara perawi dan yang dirawikan daripadanya itu ada seorang atau lebih perawi lain yang tidak disebutkan.

Contoh:

Satu hadis dari Abu  Zar yang berbunyi:

 أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " فلان في النار ينادي: يا حنان يا منان

Sanad hadis ini ialah:

Telah meriwayatkan Abu 'Awanah Al-Waddhoh daripada A'masy daripada Ibrahim At-Taiymi daripada ayahnya daripada Abu Zar.

A'masy adalah seorang Mudallis. Tadlis yang dibuat oleh A'masy diketahui apabila Abu 'Awanah Al-Waddhoh telah bertanya A'masy:

" Apakah kamu mendengar hadis ini daripada Ibrahim At-Taymi?

Kata A'masy: Tidak! Hakim bin Jubair menceritakan kepadaku daripada Ibrahim At-Taymi


  • Tadlis Syuyukh
TADLIS ini pula ialah apabila perawi menyebutkan satu hadis daripada gurunnya tetapi dia tidak menyebut nama gurunya yang orang kenal, tetapi dia menggunakan nama lain yang menyebabkan timbul anggapan bahawa hadis itu daripada ornag lain. Padahal hadis itu daripada gurunya. Dia menyebut kinayah, atau dibinkan kepada datuknya atai menggunakan kata sifat yang bukan dikenali orang.

Di bawah TADLIS ini, sebahagian ilmu meletakkan satu bentuk Tadlis lain iaitu TADLIS TASWIYAH.  Ada sebahagian ulama meletakkan TADLIS TASWIYAH ini di bawah Tadlis Isnad.

Tadlis bentuk ini berlaku bila seorang perawi menriwayatkan hadis daripada seorang yang disfatkan daif dan dalam sanad, si daif itu berada di antara dua yang tsiqah yang mana kedua-duanya pernah bertemu satu sama lain. Lalu sio Mudallas itu menggugurkan si daif dari sanad hingga timbul anngapan (IHAM) bahawa ada Ittisol sanad anatara dua yang tsiqah tadi. Lalu kelihatan bagi yang bukan Ahli dalam bidang ini bahawa semua perawi dalam sanad itu Tsiqah semua.

Situasi sedemikianlah yang dinamakan Tadlis Taswiyah. Ulama Hadis terdahulu juga menamakannya sebagai TADLIS TAJWID.

Contoh: 
Baqiyah bin Al-Walid adalah seorang yang masyhur dengan perlakuan TADLIS TASWIYAH. Dia meriwayatkan daripada Auza'i daripada Fulan. Fulan itu yang merupakan guru kepada Auza'i adalah daif . Lalu Baqiyyah bin Al-Walid menggugurkannya 

Kata Khatib: Kekadang seorang mudallis tidak menggugurkan nama gurunya tetapi mengugurkan nama parawi selepas gurunya kerana dia daif atau masih terlalu muda pada usia. Dengan cara itu sanad hadis itu kelihatan elok.

 A'masy, Tsauri dan Baqiyah melakukan tadlis ini. Mereka bertiga dikenal sebagao tokoh utama dalam TADLIS.


TADLIS TASWIYAH adalah bentuk yang paling buruk

Rujuk: Islamweb

Lontaran dari Perpelexity Pro:

Tadlis merupakan salah satu konsep penting dalam ilmu hadis, yang berkaitan dengan cara seorang perawi meriwayatkan hadis. Dalam konteks ini, tadlis merujuk kepada tindakan seorang perawi yang menyembunyikan cacat dalam sanad (rantai perawi) hadis untuk memberikan gambaran bahawa ia telah mendengar hadis tersebut secara langsung dari sumbernya. 


**Definisi dan Jenis-Jenis Tadlis**


Secara linguistik, *tadlis* berasal dari kata Arab "دلس" yang bermaksud menyembunyikan atau menyamarkan. Dalam istilah hadis, tadlis dibahagikan kepada beberapa jenis:


- Tadlis al-Isnad: Seorang perawi meriwayatkan hadis dari seseorang yang tidak didengarnya secara langsung, tetapi menggunakan ungkapan yang memberi kesan seolah-olah dia mendengar hadis tersebut. Contohnya, perawi mungkin menghilangkan beberapa nama perawi di antara dirinya dan sumber asal untuk menciptakan ilusi bahawa dia mendengar hadis tersebut[1][2].


- Tadlis al-Taswiyah: Ini melibatkan situasi di mana seorang perawi menggugurkan nama perawi yang lemah (dhaif) di antara dua perawi yang thiqah (dipercayai), sehingga riwayat tersebut tampak lebih kuat daripada yang sebenarnya[2][4].


- Tadlis al-Syuyukh: Dalam jenis ini, seorang perawi meriwayatkan hadis dari gurunya tetapi menggunakan gelaran atau kunniyyah yang tidak dikenali agar identiti gurunya tidak diketahui, terutama jika guru tersebut memiliki reputasi yang lemah[2][4].


**Hukum dan Impak Tadlis**


Hukuman terhadap riwayat yang dilakukan oleh seorang mudallis (perawi yang melakukan tadlis) sangat bergantung pada kejelasan bahawa dia mendengar hadis tersebut. Menurut Al-Hafiz Ibn Hajar, riwayat dari seorang mudallis tidak diterima kecuali jika jelas bahawa dia mendengar hadis tersebut dengan lafaz yang tegas seperti "سمعت" (saya mendengar) atau "حدثنا" (dia memberitahu kami)[2][4]. Jika tidak, kebanyakan ulama sepakat bahawa riwayat tersebut harus ditolak.


Tadlis dianggap sebagai tindakan yang tidak disukai (makrūh jiddan) dalam kalangan ulama hadis, dan ia berpotensi merosakkan integriti ilmu hadis. Oleh itu, pemahaman dan pengenalan terhadap tadlis adalah penting untuk menilai kualiti dan keabsahan hadis[5].


**Kesimpulan**


Dalam kajian mengenai tadlis dalam ilmu hadis, terdapat pelbagai pandangan dan interpretasi di kalangan ulama. Pemahaman yang mendalam tentang konsep ini membantu para pengkaji dan pelajar hadis untuk menilai dengan lebih baik kualiti riwayat yang mereka hadapi. Tadlis bukan hanya sekadar teknik naratif; ia juga mencerminkan isu etika dan integriti dalam penyampaian ilmu agama.


Citations:

[1] Tadlis di Sisi Muhammad Ibn hibban (W. 354 H.) - HADIS https://hadis.uis.edu.my/index.php/inhad/article/view/14

[2] Irsyad al-Hadith Siri ke-34 : Hadith al-Mudallas (المدلس) https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-al-hadith/1519-irsyad-al-hadith-siri-ke-34-hadith-al-mudallas

[3] [PDF] TADLIS IN ISLAMIC TRANSACTIONS - CORE https://core.ac.uk/download/pdf/324171268.pdf

[4] Irsyad al-Hadith Siri ke-34 : Hadith al-Mudallas (المدلس) https://www.muftiwp.gov.my/en/artikel/irsyad-al-hadith/1519-irsyad-al-hadith-siri-ke-34-hadith-al-mudallas

[5] Al-Hadith Al-Mudallas: The Ruling in Regards To Tadlis | Omar Abdl ... https://www.aljumuah.com/mustalah-al-hadith-11-al-hadith-al-mudallas-the-ruling-in-regards-to-tadlis-omar-abdl-haleem/



Kes Baqiyah bin Al-Walid dianggap Mudallis

Rujuk: Siyar A'lam An-Nubala

Baqiyah bin al-Walid adalah seorang perawi hadis yang dikenal dalam tradisi Islam, khususnya dalam konteks ilmu hadis. Ia sering disebut sebagai *Mudallis*, yang berarti bahwa ia melakukan *tadlis* atau pengaburan dalam periwayatan hadis. Berikut adalah penjelasan mengenai contoh-contoh *tadlis* yang dilakukan oleh Baqiyah bin al-Walid.

## Contoh-contoh Tadlis oleh Baqiyah bin al-Walid

**1. Penggunaan Istilah 'An' dan 'Ala' dalam Sanad**

Baqiyah sering menggunakan istilah *'an'* (dari) ketika meriwayatkan hadis, meskipun ia tidak mendengar secara langsung dari orang yang ia sebutkan. Ini termasuk dalam kategori *tadlis*, di mana seorang perawi mengklaim bahwa ia menerima hadis dari guru tertentu tanpa memastikan bahwa ia benar-benar mendengarnya. Misalnya, ia meriwayatkan dari Az-Zuhri, tetapi tidak selalu jelas apakah dia mendengar langsung dari Az-Zuhri atau hanya menyampaikan apa yang didengar dari orang lain[1].


**2. Menyembunyikan Identitas Rawi**


Dalam beberapa riwayat, Baqiyah tidak menyebutkan nama-nama tertentu dari para guru atau perawi yang terlibat dalam sanad hadisnya. Hal ini dapat menyebabkan kebingungan di antara para peneliti hadis mengenai keabsahan dan kekuatan sanad tersebut. Misalnya, dalam satu riwayat, terdapat seorang laki-laki yang tidak disebutkan namanya, sehingga identitasnya tetap samar dan menimbulkan keraguan tentang keandalan hadis tersebut[2].


**3. Kesalahan dalam Menyambungkan Sanad**


Baqiyah juga tercatat melakukan kesalahan dalam menyambungkan sanad. Dalam satu kasus, dia mengklaim menerima hadis dari Salim bin Abdullah, padahal sebenarnya Salim menerima hadis tersebut dari Abu Hurairah. Kesalahan ini menunjukkan adanya *tadlis* karena dia mengaburkan jalur periwayatan yang sebenarnya[3]. 


Sebagai contoh konkret, Baqiyah meriwayatkan sebuah hadis yang menyatakan bahwa "Orang yang menemukan satu raka'at suatu salat, maka ia telah menemuinya," namun menambahkan istilah "min shalat al-jum'ah" yang sebenarnya bukan bagian dari sabda Nabi Muhammad SAW. Hal ini menunjukkan adanya tambahan informasi yang tidak sahih dan menciptakan kebingungan mengenai makna asli hadis tersebut[3].


## Kesimpulan


Tadlis yang dilakukan oleh Baqiyah bin al-Walid mencerminkan tantangan dalam studi hadis, di mana pengaburan informasi dapat mempengaruhi keaslian dan keabsahan suatu riwayat. Para ulama hadis terus meneliti dan mengkritisi sanad serta matan untuk memastikan integritas informasi yang disampaikan dalam tradisi Islam.


Citations:

[1] أحاديث بقية بن الوليد في سنن النسائي وسنن ابن ماجه - e-I'lami UNISSA https://e-ilami.unissa.edu.bn:8443/handle/20.500.14275/3967

[2] [PDF] 3_daftarisi.pdf - Digilib https://digilib.uinsgd.ac.id/45209/3/3_daftarisi.pdf

[3] Urgensi Sudi Ilmu  Hadis https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/adliya/article/download/8620/4112
















No comments:

Post a Comment