Ada lontaran pandangan yang men yataka demikian.
Antaranya apa yang saya baca dalam buku Syeikh Isa Daud bertajuk "Dialog dengan jin Muslim".
Samiri itu diteorikan sebagai Dajal kerana:
1) Dia nampak malikat yang datang menjemput Musa. Dalam Hadis Nabi, dinyatakan bahawa Dajal melihat Malaikat yang mengawal Makkah dan Madinah.
2) Musa tidak menghukum Samiri dengan hukuman yang sama buat mereka yang menyembah partung anak lembu.
Maka, dalam menanggapi permasalahan ini kita menitipkan beberapa point:
i) Tiada kenyataan pasti dalam Quran atau Hadis bahawa Samiri itu Dajal. Maka dari mana boleh datangnya teori bahawa Samiri itu Dajal? Hal ini tida hujah yang menyakinkan. Pandangan itu boleh jadi salah atau betul. Maka tiada qaul yang boleh dimuktamadkan tanpa dalil!
ii) Pada zaman Nabi SAW, baginda juga mengesyaki bahawa Ibn Spyyad itu Dajal. Namun kemudiannya menjadi nyata buat baginda bahawa Ibn Soyyad bukanlah Dajal yang disebutkan. Ia cuuma salah seorang dajalin yang membuat dusta dalam dunia.
iii) AKalau soal melihat malaikat Jibrail, Abdullah bin Abbas juga pernah melihatnya dalam rupa jelmaan. Disebutkan dalam hadis Musnad Imam Ahmad:
Ibn ‘Abbas menceritakan: “Pada suatu hari aku dan bapaku berada bersama Rasulullah SAW. (Aku dapati) bersama baginda ada seorang lelaki sedang berbisik sesuatu kepada baginda. Kedudukan baginda pula seakan membelakangi bapaku. Kami kemudiannya meninggalkan baginda.” Bapaku berkata: “Wahai anakku tidakkah kamu perhati bagaimana sepupumu itu duduknya seakan membelakangiku.” Aku berkata: “Wahai ayah! Bersama baginda tadi ada seorang lelaki sedang berbisik sesuatu kepadanya.” Kami pun segera kembali kepada Rasulullah dan ayahku menceritakan apa yang telah aku sebut. Beliau bertanya: “(Wahai Rasulullah) adakah benar ada seseorang bersamamu tadi?” Rasulullah bertanya padaku: “Adakah kamu turut melihatnya wahai Abdullah?” Aku menjawab: “Ya!”. Baginda menyambung: “ Itulah Jibril dan dialah yang menjadikan aku sibuk sehingga tidak sempat mempedulikanmu tadi (Wahai al-‘Abbas).” (Musnad Ahmad).
Selain itu, kita akan menemui bayak cerita dan riwayat saheh yang menyebutkan bahawa bahaw ada orang melihat malaikat dalam rupa jelmaannya padahal dia hanya manusia biasa. Hadis yang masyhur tentang Iman, Islam dan Ehsan salah satunya. Maryam juga melihat malaikat.
Maka, Samiri yang dapat melihat malaikat , bukanlah satu isyarat bahawa dia dajal!
Demikian pula, sikap Nabi MUsa yang berbeza terhadap Samiri bukanlah kerana takut kepada Samiri atau sebagainya. Ia adalah pendekatan Musa itu membatalkan fitnah yang dibuat Samiri. Samiri dihukum yang hukuman Psikologi yang sebenarnya lebih berat daripada hukuman fizikal.
Bangsa Bani Israil yang telah hanyut dalam penyembahan patung anak lembu perlu adalah rawatan melalui basirah iaitu melihat bagaimana patung anajk lembu itu dibakar depabn mata mereka dan bagaimana perka bid'ah itu pula dipulau dan diboikot. Ini adalah mekanisma merawat penyakit karam dalam bid'ah. Bunuh bukan penyelesaiannya.
Tidakkah kalian lihat apa jadi kepada pendokong bid'ah boleh tokoh mereka dihukum bunuh atau mati?
Bagaimana agama Druz terus mempertuhankan Al-Hakim Bi Amrillah!
Bagaimana penganut Wehdatul wujud terus menyanjung Hallaj.
Syeikh Siti Jenar tetap dianggap atas jalan kebenaran !
Itu terjadi bileh kepala bid'ah dibunuh. Ia tidak mengubat kerosakan pemikiran. Krisis dalam pemikiran hendaklah diubat dengan ramuan psikologi. Nabi Musa menunjukkan contohnya dalam kes Bid'ah Samiri.
Bacaan: Islamqa
No comments:
Post a Comment