Ulama berkhilaf mengenai hukum melakjukan Qurban:
1) Qaul Jumhur ulama-Qurban adalah Sunat Muakkad
Dalil:
Hadis:
إذا رأيتم هلال ذي الحجة وأراد أحدكم أن يضحي فليمسك عن شعره وأظافره
(Riwayat Muslim)
Hadis yang dikeluarkan oleh Al-Hakim:
Sabda Nabi SAW:
ثلاث هن علي فرائض ولكم تطوع: النحر والوتر وركعتا الضحى
2) Qurban adalah wajib-Pendapat Auza'i, Al-Laith, Abu hanifah dan salah satu riwayat daripada Imam Ahmad.
Dalil qaul ini:
Sabda Nabi SAW:
من وجد سعة ولم يضح فلا يقربن مصلانا
Hadis Riwayat Ahmad, Ibn Majah, Daru Qutni dan Al-HakimDan terdapat hadis di mana Nabi SAW tatkala berdiri di Arafah, baginda berkhutbah dengan menyebut:
يا أيها الناس إن على أهل كل بيت أضحية وعتيرة
رواه أحمد برقم: (20731)، وأبو داود برقم: (2788)، والترمذي برقم: (1518)، والنسائي برقم: (4235)، وابن ماجه برقم: (3125) ، من حديث مِخْنَف بن سُلَيْم -رضي الله عنه-.
صحيح الجامع برقم: (4866)، مشكاة المصابيح برقم: (1478)، صحيح سنن أبي داود برقم: (2487).
صحيح الجامع برقم: (4866)، مشكاة المصابيح برقم: (1478)، صحيح سنن أبي داود برقم: (2487).
Ibn Hajar dalam Fathul Bari mengkritik pendalilan padangan ini yang bersandar hadis di atas. Al-Atirah adalah kambing yang disembelih oleh masyarakat Jahiliyyah pada bulan Rejab untuk taqarrub kepada Allah SWT. Hadis di atas menyebutkan Al-Atirah sedangkan pandangan yang mewajibkan Qurban itu tidak mewajibkan sembelih kambing Al-Atirah. Maka, lafaz hadis tidak menunjukkan wajib yang mutlak.
Sumber : Islamweb
No comments:
Post a Comment