Sembelih seekor kambing untuk korban dan diniatkan ianya sebagai korban diri sendiri dan keluarganya. Bolehkah?
Ada orang kata, seekor kambing untuk seornag sahaja. Tak boleh lebih.
Namun hadis-hadis yang saheh menuebutkan bahawa Nabi SAW korbankan seekor kambing dan meniatkannya untuk dirinya, keluarganya dan ummatnnya.
Seperti dalam hadis riwayat Muslim:
عَنْ عَائِشَةَ أَنّ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه وسلم أَمَرَ بِكَبْشٍ أَقْرَنَ، يَطَأُ فِي سَوَادٍ، وَيَبْرُكُ فِي سَوَادٍ، وَيَنْظُرُ فِي سَوَادٍ. فَأُتِيَ بِهِ لِيُضَحّيَ بِهِ. فَقَالَ لَهَا: "يَا عَائِشَةُ هَلُمّي الْمُدْيَةَ". ثُمّ قَالَ "اشْحَذِيهَا بِحَجَرٍ" فَفَعَلَتْ. ثُمّ أَخَذَهَا، وَأَخَذَ الْكَبْشَ فَأَضْجَعَهُ. ثُمّ ذَبَحَهُ. ثُمّ قَالَ "بِاسْمِ اللّهِ. اللّهُمّ تَقَبّلْ مِنْ مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ. وَمِنْ أُمّةِ مُحَمّدٍ" ثُمّ ضَحّىَ بِه.
Dari Aisyah, bahawa Rasulullah s.a.w. telah memerintahkan supaya dibawa seekor kambing jantan bertanduk, yang akan berjalan dengan warna hitam, berlutut dengan warna hitam, dan memandang dalam warna hitam. Ia dibawa kepadanya supaya dia mengorbankannya. Dia berkata kepadanya, "Wahai Aisyah, bawakan kepadaku pisau itu." Kemudian dia berkata, "Asahlah dengan batu," dan dia melakukannya.Kemudian dia mengambilnya, dan mengambil domba jantan itu, meletakkannya, dan menyembelihnya. Kemudian dia berkata, "Dengan nama Tuhan. Ya Tuhan, terimalah daripada Muhammad dan keluarga Muhammad dan umat Muhammad." Kemudian dia mengorbankannya.
Dan lagi hadis yang terdapat dalam Sunan Ibn Majah dan At-Turmizi serta disahehkannya:
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ؛ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا أَيُّوبَ الأَنْصَارِيَّ: كَيْفَ كَانَتِ الضَّحَايَا فِيكُمْ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم؟ قَالَ: كَانَ الرَّجُلُ، فِي عَهْدِ النَّبِيّ ِصلى الله عليه وسلم، يُضَحِّى بِالشَّاةِ عَنْهُ وَعَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ. فَيَأْكُلُونَ وَيُطْعِمُونَ. ثُمَّ تَبَاهَى النَّاسُ، فَصَارَ كَمَا تَرَى.
Dia berkata: Pada zaman Nabi s.a.w, seorang lelaki akan menyembelih seekor kambing untuk dirinya dan keluarganya, dan mereka akan makan dan memberi makan kepada orang lain. Kemudian orang ramai mula menunjuk-nunjuk, dan ia menjadi seperti yang anda lihat.
Pada masa orang Islam sudah berkecukupan, keadaan pun berubah. Setiap orang berbangga dengan korban masing-masing. Seorang untuk seorang sahaja. Inilah keadaan yang berlaku sehingga pandangan fekah kemudiannya terpengaruh dengan perubahan zaman ini.
Perhatian:Apa yang dimaksudkan bersyarikat dalam korban satu bahagian lebih dari seroang itu adalah berkongsi harga untuk, seeokor kambing atau sebahagian dari 7 bahagian lembu atau unta. Hal demikian tidak dibolehkan kerana telah aa hadis-hadis yanvg menjelaskan pembahagian tersebut.
Ibn Rusyd dalam Bidayatul Mujtahid (Jil 2 MS 196) mmenyebutkan:
اتفقوا على مَنْعِ الاشتراك في الضأن.
Apa yang dimaksudkan berkongsi dengan ahli keluarga sebagaimana ditunjukkan dalam hadis-hadis mengenainya adalah pahala. Dengan kata lain tuan korban hanya seorang (untuk satu juzuk Qurban), tidak boleh lebih, tetapi pahala boleh dikonsi berdasarkan niat tuan korban itu.
Masalah seperti boleh memberi faham kepada kita bahawa seseorang yang buat korban boleh hadiahkan pahala korbannya kepada orang yang telah mati samada yang mati itu ibu bapanya atau orang lain.
Bacaan lanjutan:
Darul Iftaa
No comments:
Post a Comment