Wednesday, June 7, 2023

Siapakah orang yang dihidupkan oleh nabi Isa A.S?

Imam Al-Baghawi ketika menafsirkan Firman Allah  SWT:


وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللّهِ

" Dan aku menghidupkan orang mati dengan izin Allah"

{آل عمران: 49}


Beliau membawa riwayat yang disebutkan oleh Ibn Abbas bahawa Nabi Isa telah menghidupkan 4 orang. Mereka ialah:

1) Azir
2) Ibn Al-Ajuz
3) Ibnatu Al-'Asyir
4) Sam bin Nuh

Azir itu adalah sahabat kepada nabi Isa. Dia meinggal, lalu saudara perempuan sampai berita itu kepada nabi Isa A.S. Lalu nabi Isa bersama sahabat-sahabatnya yang lain pergi ke tempat tinggal Azir itu. Perjalanannya adalah 3 hari. Di sana, nabi Isa minta ditunjukkan kuburnya. Di kuburnya itu, nabi Isa berdoa kepada Allah, lalu Azir pun keluar dari kuburnya hidup kembali dan dia telah beranak pinak.

Catatan: pernahkan anda mendengar kisah yang diriwayatkan oleh kalangan Sufi yang melampau tentang kebolehan Syeikh Abdul Kadir Jailani?  Dia juga telah menghidupkan ornag mati. bahkan dalam kisahnya itu, Syeikh Abdul Kadir telah mengejar malaikat maut dan memintanya dilepaskan roh si fulan itu. Lalu berlaku perbalahan antaranya dengan malaikat maut dan akibatnya kantung roh-roh terlepas dan hidupkan kembali si fulan itu dan beberapa roh yang sama dimatikan hari itu.

Sementara kisah nabi Isa menghidupkan anak perempuan tua itu adalah berkenaan seornag anak lelaki yang mati dan diusung atas keranda dan melinats depan nabi Isa. Nabi Isa pun mendoakannnya dan hidup kembali serta pulang kepada ibunya.

Sementara anak perempuan Al-Asyir itu adalah anak kepada seorang lelaki yang mengambil 1/10.  Dia mati sehari sebelumnya dan nabi Isa pun doakannya kembali hidup.

Sumber: Islamweb

No comments:

Post a Comment