Tuesday, February 7, 2023

ADAKAH HANYA AKAD NIKAH DENGAN ANAK, MAKA IBUNYA JADI MUHRAM?

 Allah SWT  berfirman:



وَأُمَّهَاتُ نِسَآئِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَآئِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ 
[سورة النساء: آية 23‏]

Berdasarkan ayat di atas, dapat difahami bahawa apabila seorang lelaki membuat akad nikah dengan seorang perempuan janda yang ada anak perempuan dan kemudian berlaku dukhul dengan perempuan janda itu, maka anak perempuan janda itu haramlah untuk lelaki itu. Jika tidak berlaku dukhul dengan ibunya, maka anak perempuan janda itu masih dihalalkan untuk dinikahi setelah diceraikan ibunya.


Sebaliknya, jika seorang lelaki mengakad nikah dengan seorang perempuan, walau tidak berlaku dukhul, maka ibu perempuan itu menjadi haram atas lelaki yang menikahi anak perempuannya.

Contoh masalah:

A. Bila Ahmad membuat akad nikah dengan Fatimah sedangkan Ahmad itu ada anak lelaki, atau ada bapa maupun datuk, maka hanya dengan akad itu jadilah anak lelaki , bapa serta datuk Ahmad mahram kepada isteri Ahmad.
B. Demikian pula Ibu/nenek kepada Fatimah, jadi mahram pula kepada Ahmad.
C. Maka, anak lelaki Amad, bapa/datuk Ahmad dan ibu/nenek Fatimah (ketiga-tiga golongan ini) jadi mahram hanya disebabkan akad.
D. Anak perempuan Fatimah, tidak menjadi Mahram melainkan setelah Fatimah dijimak oleh Ahmad.
E. Jikalau sendainya AHMAD mentalakkan Fatimah selepas akad dan sebelum jimak, lalu kemudiannya Fatimah menikah dengan orang lain dan adapat anak perempuan, maka anak perempuan Fatimah itu halal dinikahi oleh Ahmad.
F. Adapun ibu kepada Fatimah yang yang ditalak sebelum jimak, maka dia tidak halal buat Ahmad selama-lamanya.
G. Pertanyaan: Jika Ahmad mentalakkan Fatimah sebelum jimak, sedangkan Fatimah ada anak perempuan dengan suami terdahulu dan ada ibu, maka siapakah yang halal untuk Ahmad dan siapa pula yang haram?

Maka Jawapannya:
Þ Ibu Fatimah haram utk Ahmad nikahi.
Þ Anak perempuan Fatimah halal untuk Ahmad nikahi.
 
H. Untuk Fatimah pula, jika Ahmad ada anak lelaki atau ayah, maka kedua-dua mereka adalah haram untuk Fatimah nikahi selama-lamanya.

 




No comments:

Post a Comment