Thursday, September 12, 2024

TEMPOH MAKSIMA DARAH HAID

Tempoh maksima bagi masa haid adalah 15 hari. Inilah pandanngan Jumhur Ulama. Jika lepas 15 hari, darah masih keluar , walaupun darah itu berupa sifat darah haid, maka ia bukan darah haid. ia dinamakan darah Istihadhoh.

Namun, dalam Mazhab Maliki perkara ini diperincikan dengan melihat kepada kebiasaan wanita yang berhaid itu.  Jika ia melewati tempoh masa kebiasaan haidnya, maka hendaklah dia menunggu 3 hari. Jika tidak berhenti juga , hendaklah dia mandi hadas besar dan solat. Tempoh kebiasaan haid dan 3 hari tambahan itu tidak boleh melebihi 15 hari.
* Umpamanya wanita itu biasa haid 7 hari. Tiba-tiba dalam satu bulan haid terus keluar sampai 7 hari berikutnya. Maka, dia hanya boleh anggap darahnya itu haid sehingga hari ke-10 sahaja. Selebihnya sudah istihadhoh. Maka, melihat tempoh kebiasaannya jadi kayu ukur. Tambahan hari dibenarkan hanya 3 hari.

Namun, jika kebiasaan haid wanita itu 14 hari, kemudian selepas itu masih ;lagi berterusan darahnya, maka tambahan 3 hari tidak boleh dipakai.Dia kena berpegang dengan kaedah tempoh hadi tidak boleh lebih 15 hari. 

 Sumber: Islamweb

No comments:

Post a Comment