Wednesday, September 25, 2024

Zakat atas perhiasan

Apa yang kita difahamkan, perhiasan emas dan perak yang dipakai oleh wanita, tidak diwajibkan zakat. Maka, atas kefahaman ini, seseorang wanita yang menyimpan banyak perhiasan emas dan perak menjadikan perhiasan itu dipakai sebelum habuis haulnya. Zdengan cara itu tidak diwajibkan zakat atasnya. 
Hukum tidak wajib zakat buat perhiasan yang dipakai adalah pandangan Jumhur Ulama kecuali  mazhab Abu Hanifah.

Di sisi mazhab Abu hanifah, kendatipun perhiasan emas dan perak itu di badan wanita dan dipakai sebagai perhiasan, apabila cukup haul dan nisabnya, maka wajiblah dikeluarkan zakat.  Pandangan Abu hanifah ini berdasarkan umum ayat 24 Surah At-taubah dan sebuah hadis yang meriwayatkan ancaman nabi atas seorang wnaita yang datang bertemu baginda bersama anak perempuannya sedangkan di tangan anaknya itu ada gelang emas.

Rujuk Artikal: Shamela

Justeru, sekalipun Jumhur mengatakan tidak wajib zakat, namun keluar dari khilaf adalah aula dan ahwat. Mengamalkan pandangan mazhab Abu Hanifah adalah lebih selamat. Justeru, bagai wanita yang menimbunkan perhiasan emas dan perak lalu tidak memakainya untuk  larid ari zakat, katakan kepadanya bahawa zakat emas dan perak itu wajib atasnya!

No comments:

Post a Comment