Wednesday, September 11, 2024

Solat sunat rawatib ketika jamak solat

Menurut Imam AN-Nawawi dalam Raudhatut Talibin Wa Umdatul Muftin (Jil 1 , ms 102) :

Satu cabang dalam masalah Jamak solat:

kalau seseorang itu mahu solat sunat qabliah sebelum solat jamaknya, maka....

Jika dia mahu menjamakkan solat Zohor dan Asar secara taqdim, maka dia hendaklah solat sunat Zohor dahulu dan kemudian solat sunat sebelum Asar.barulah kemudiannya dia solat jamak Zohor dan Asar.

Adapun jika jamak maghrib dan Insya, maka dia hendaklah solat fardhu maghrib dan Insya dahulu. Selepas itu barulah dia solat sunat lepas maghrib dan disikuti solat sunat lepas insya  dan ditamatkan dengan witir.





Pandangan di atas adalah pandangan Imam Ar-Rafie  dan Imam An-Nawawi mengatakan ianya saheh kalau mengenai jamak  Maghrib dan Insya. Akan tetapi kalau dalam soal jamak Zohor dan Asar, ia adalah pandangan yang janggal dan doif.

Imam An-Nawawi membawakan pandangan para ahli tahqiq bahawa solat sunat Qabliah Zohor hendaklah dilakukan dahulu, kemudiannya baru Zohor dan selepas itu Asar (jamak Tqdim). Lepas itu Solat Sunat ba'diah Zohor dan kemudian solat sunat Asar. Mana boleh solat ba'diah Zohor sebelum solat Fardhu Zohor! Waktu solat ba'diah Zohor adalah selepas solat fardhu zohir. Demikian juga solat sunat Asar hendaklah selepas solat fardhu Asar. Urustan di bawah adalah yang benar menurut Imam An-Nawi selaras dengan pandangan para Muhaqqiqun dalam mazhab.



Rujuk: Maktabah Syamilah

No comments:

Post a Comment